ECLUSION (2021)
Coaching project door MOVEDBYMATTER i.s.m. Jhaya Caupenne
Coaching project door MOVEDBYMATTER i.s.m. Jhaya Caupenne
In de workshop ECLUSION onderzoekt performer Jhaya Caupenne samen met het publiek wat ons triggert om een persoon bewust of onbewust als man of vrouw te definiëren. Zonder vooroordelen of belerend kader heet hen bij aanvang vijf cisgender mannen uit het publiek welkom aan hun zijde. Doorheen de verschillende oefeningen die hen aanreikt, doorlopen zij samen een transitie die genderfluïditeit opvoert en tracht te benaderen – een vorm die Caupenne zelf in hun dagelijkse leven hanteert. In deze participatieve performance voelt hen deze tijdelijke performers op een geheel eigenzinnige manier aan de tand, gooit genderclichés op tafel of zet ze juist in de verf. Jhaya Caupenne ademt het thema door te zijn wie hen is, een performer pur sang die met de nodige knipogen een individueel/universeel probleem aan de kaak stelt.
Is life a performance or is performance life?
Alter Visio and La Garçonniere Prod, Le Poisson Sans Byciclette, Rainbow house, rainbow nation… of beter bekend als Ego Jhaya la Vogue.
Jhaya Caupenne is gepassioneerd afroqueer en non-banair persoon/performer. Dit doet hen in verschillende dansstijlen zoals hiphop, krump en afro, maar bovenal voguing – een dansstijl uit de ballroomscene die hun toelaat om binnen in een transfobe, homofobe, rascistische en seksistische samenleving te floreren en de verschillen te accepteren en te omarmen. Naast performer in o.a. Fire will become ashes, but not now door Pitcho Womba Kongathe voor KVS, Opera Ballet Vlaanderen (Symphony of Expectation door Krystian Lada) en de voorstelling Melting Pot (Marco Torrice) is Jhaya ook verbonden aan verschillende LGBTQIA+ organisaties zoals Alter.
Alter Visio and La Garçonniere Prod, Le Poisson Sans Byciclette, Rainbow house, rainbow nation… or better named as Ego Jhaya la Vogue.
Jhaya Caupenne is a passionate Afroqueer and non-binary person/performer from Brussels. This in different styles of dance, such as hip-hop, krump and afro, but above all voguing, which allowed them to flourish and accept and embrace their difference in the eyes of a transphobic, homophobic, racist and sexist society. This dance comes from the Ballroom stage created in the 1960s in New York by drag queens and trans-black and Latin people. Next to performing with/for KVS (Fire will become ashes, but not now by Pitcho Womba Kongathe), Opera Ballet Vlaanderen (Symphony of Expectation by Krystian Lada) and Melting Pot (by Marco Torrice) is Jhaya also connected by various LGBTQIA+ associations such as Alter.